דיאטות - על סוגי דיאטות שונות

 

האם המשפט "ממחר דיאטה" מוכר לכם?!

 

למרביתנו הוא מוכר עד שהוא ממש יומיומי, הרצון לעשות שינוי הוא אדיר, אבל קשה מאוד ליישום.

אז אם בכל זאת הגעתם לשלב העשייה / היישום, היות ויש כל-כך הרבה סוגי דיאטות רצוי לדעת כמה עובדות עליהן:

 

 

דיאטת "כאסח"

 

אנשים רבים שסובלים מהשמנה וחוו לא מעט ניסיונות כושלים בהתמודדות עם המשקל, מגיעים לנקודת ייאוש הרבה לפני שמגיעים למשקל הרצוי.

לעיתים יש גם נסיבות פסיכולוגיות שגורמות להשמנת היתר, בין אם זה לחץ ותסכול שמוסיפים לדחייה מהשינוי, אבל יחד עם זאת לקיצוניות נוספת של חיפוש אחר פתרונות של "כאן ועכשיו", כלומר- קיצוניות בטווח קצר ומשמעותי.

ישנם סוגים שונים של דיאטות "כאסח" כגון: דיאטת חסה, דיאטת כרוב ועוד רבים.

במרבית דיאטות הכסאח מתרחשת ירידה מהירה במשקל, שנובעת עקב ההלם שהגוף מקבל בשל מחסור נקודתי בצרכיו.

אנשים רבים נמשכים אל דיאטות הכסאח משום שהם חושבים שאחרי שהם יצליחו לרזות כך וכך ק"ג ממשקלם בתוך חודש ואז הם יוכלו להתאזן ויתחילו לשמור על ההישג, אך שאלת מיליון הדולר היא האם הירידה הזאת במשקל תחזיק לאורך זמן ? ומה הלאה? מה הציפייה לאחר דיאטה כזאת?

מחקרים מוכיחים באופן חד וחלק שכל סוגי דיאטות "כאסח" לא מאפשרים לשמור על ההישג לאורך זמן!

החוסר הגדול בערכים הקלוריים מכניס את הגוף למגננה וכן לבעיות בריאותיות שונות (עייפות, חולשה פגיעה בשרירים, פגיעה במטבוליזם, איבוד שיער, פיגמנטציה של העור, אנמיה, עיוורון ואף במקרים קיצוניים עלול לגרום למוות).

והכי עצוב, ברגע שמפסיקים את הדיאטה הזו מעלים את הקילוגרמים שהושלו בתוספת ריבית.

 

 

דיאטות

דיאטת הנקודות / שיטת הנקודות

 

בתוכנית זו מתאימים תקציב נקודות יומי לכל משתתף לפי פרמטרים שונים כגון משקל, גיל ומגדר.

שיטה זו מבוססת על חישוב יומיומי של ערכים קלוריים של כל סוג מזון בהתאם לערך קלורי, כמות השומן הרווי וגודל המנה.

שיטת הנקודות מהווה אפשרות גיוון והכוונה בתפריט דיאטה, אך יחד עם זאת חופש הבחירה מתוך מיני סוגי מזונות (גם עתירי השומן, הסוכרים וכיוצא בזה) אינו בהכרח מתאים לכל מי שסובל מעודף משקל, והדבר יכול ליצור מצב של הימנעות ממזונות מסוימים לאורך זמן והגוף נכנס לחסרים תזונתיים.

קיימים מקרים נוספים שבהם יש אנשים ש"מנצלים" את מכסת הנקודות היומית שלהם על מספר מצומצם של דברי מתיקה וכך מוצאים את עצמם רעבים בהמשך היום עד לסיומו.

בנוסף שיטת הנקודות מצריכה התעסקות תמידית בחישובים, המרות וספירת נקודות וחצאי נקודות; אך לא לכל אחד יש זמן ו/או רצון להפוך את האוכל להתעסקות העיקרית במקום פשוט ליהנות ממנו בשליטה הגיונית יותר.

 

דיאטות

דיאטת חלבונים

 

דיאטת חלבונים היא דיאטה שמבוססת על אכילה של חלבונים ושומנים בלבד, ללא הגבלה. דיאטה זו אוסרת באופן מוחלט אכילה של פחמימות ומגבילה את צריכתם של מוצרי חלב מסויימים כמו גם ירקות ופירות.

בדיאטת חלבונים מותר לאכול מוצרי בשר, דגים, ביצים, גבינות (גם גבינות שמנת) וכן מאכלים מטוגנים, אולם אסור באופן מוחלט לאכול ופחמימות לסוגיהם השונים (תפוחי-אדמה, אורז, דגנים ופירות).

דיאטת החלבונים היא סוג של דיאטה מהירה, כלומר יש ירידה מהירה במשקל, אך מצד שני כל החוסרים שנוצרים בגוף יוצרים לא מעט בעיות, החל מעצירות, עייפות ועד לנזקים לטווח הרחוק כגון: פגיעה בשרירי הלב, דילול השריר, עודף כולסטרול ודיכאון.

ההישג של הירידה במשקל הוא לטווח קצר וכאמור מחקרים מראים שמרבית היורדים במשקל במסגרת דיאטה זו לא מצליחים לשמור על ההישג לאורך זמן. נוסף על כך מיותר לציין שארגון הבריאות העולמי מתנגד לדיאטות מסוג זה.

 

 

דיאטת פחמימות

 

דיאטת פחמימות היא דיאטה שנוצרה כפיתרון למגבלה על כמות הפחמימות שיש לצרוך כחלק מהשתתפות במרבית מתוכניות ההרזיה, וזאת משום שמרבית האנשים שסובלים מעודף משקל צורכים בעיקר פחמימות.

דיאטה זו היא אומנם עשירה בפחמימות (ומכילה בין 7-14 פרוסות לחם ביום), אך היא חסרת גיוון וחסרת איזון בכל מה שנוגע לחשיבות שילובם של כל אבות המזון - למשל חלבונים ושומנים כמעט ואינם כלולים בדיאטה זו.

דיאטת פחמימות נכללת בין דיאטות ה"כאסח" בשל ההימנעות משילובם בתפריט של מזונות שונים, היא קצרת טווח וקשה להתמדה ומובילה בסופו של דבר לשבירת התהליך.

 

shtyu,

דיאטה מאוזנת

 

דיאטה מאוזנת היא שיטת ההרזיה המומלצת ביותר לפי מחקרים רבים.

עפ"י שיטה זו, מקבלים תפריט מאוזן, הכולל את כל אבות המזון (שומנים, פחמימות, חלבונים, סוכרים וכו'), במינון הנכון לפי הצריכה הקלורית הרלוונטית בהתאם לפרמטרים כגון מגדר, גיל, משקל וכו'.

בקטגוריה זו קיימות דיאטות רבות ושונות, כשהייחוד של חלק מהמסגרות (כגון חצי שירה) הוא במתן תפריט אישי שניתן לשלבו בסדר היום הסטנדרטי של מי שבתוכנית. בדיאטה זו שומרים על גיוון רב באוכל ועל איזון בין המרכיבים השונים; בחלק מהמסגרות ממליצים לשלב גם מסעדות וקינוח שבועי.

הדיאטה של חצי שירה נכללת בין רשימת הדיאטות המאוזנות בשל השילוב של כל אבות המזון וכן התמיכה היומיומית בעמידה בתפריט - דיאטה זו היא ארוכת טווח ומאפשרת לשמור על ההישג לאורך זמן.

 

 


 

אז לסיכום, רגע לפני שאתם מחליטים על אחת מבין רשימת הדיאטות, תנסו להבין מה הולך לעבור על גופכם ושמרו עליו, יש 3 דברים חשובים לשם ההצלחה בתהליך: איזון, איזון ו...איזון.

 

 

 

 

 

 

בחזרה לדף מאמרים