ירידה במשקל - מה המשמעות של ירידה במשקל?

 

ירידה במשקל מתרחשת כאשר אנו מוציאים הרבה יותר אנרגיה מאשר אנו מכניסים לגופנו.

אם נבין כי גופנו מוציא כמות מסוימת של אנרגיה (קלוריות) במהלך כל יום, ונבין כי האוכל שאנו אוכלים גם הוא מהווה כמות מסוימת של אנרגיה (קלוריות), נוכל לדעת ולהבין טוב יותר את כל המשמעות של ירידה במשקל.

לדוגמא, ירידה במשקל של כ-1 ק"ג אמורה להיגרם כשנקזז מגופנו כמות של אנרגיה המשתווה לכ-7,000 קלוריות בשבוע, כך למשל אם אדם שגופו שורף באופן קבוע כ-2,500 קלוריות ביום, יחווה ירידה במשקל של בערך 1 ק"ג במשך שבוע, במידה ויכניס לגופו "רק" 1,500 קלוריות ביום.

בחישוב מהיר אפשר לראות שירידה במשקל היא תלוית תוכן, כלומר אם נקזז מגופנו סכום של 3,500 קלוריות בשבוע (שזה יוצא 500 קלוריות ביום) - נוכל לחוות ירידה במשקל של חצי קילו.

 

 

ירידה במשקל

 

אז מה הבעיה?

 

יש כמה דברים, ראשית אנחנו צריכים להבין שהגוף אינו מכונה, ובכל כלל יש יוצאים מהכלל.
אמנם הגדרנו ירידה במשקל בקיזוז קלורי שבועי ביחס לכמות האנרגיה (הקלוריות) שהגוף שורף - אבל כמה הגוף שורף?

השריפה הקלורית משתנה מאדם לאדם, יש אנשים ששורפים במנוחה מוחלטת 900 קלוריות ליום ויש אנשים ששורפים במנוחה מוחלטת 1800 קלוריות ליום.

יש כלים שונים למדוד שריפה קלורית במנוחה, ובהמשך ייכתבו מאמרים נוספים שיפרטו עוד יותר על הנושא, אבל כמובן שכל הנושא של ירידה במשקל לא מבוסס רק על שריפה קלורית במנוחה מוחלטת. כולנו אנשים עובדים / לומדים / מטפלים במשפחה ובילדים, לכן סביר להניח שהשריפה הקלורית שלנו היא הרבה יותר גבוהה מהשריפה שנמדדת במנוחה מוחלטת.

בהנחה שלא עברנו בדיקה לשריפה קלורית, ישנם מחשבונים (מאוד כלליים ומאוד לא מדויקים) שמודדים את השריפה הקלורית הממוצעת, לפי גיל, מגדר, משקל, מבנה גוף, גובה ופרמטרים נוספים. באמצעות המחשבונים הללו ניתן בקלות יחסית לבצע חישוב כללי בהערכה גסה לגבי ירידה במשקל.

הממוצע לשריפה קלורית במנוחה + פעילות נע בין 1500-3000 קלוריות ביום, תלוי בסוג הפעילויות השונות שאנו עושים ובמבנה הגוף שלנו, כמובן שככל שהשריפה הקלורית גבוהה יותר יהיה לנו קל יותר לחוות ירידה במשקל אם נוריד במעט את כמות הקלוריות שנכנסות לגופנו.

 

 

 

אז כמה קלוריות לאכול כדי שתהיה ירידה במשקל?

 

שוב, כדי לחוות ירידה במשקל חשוב מאוד להבין הגוף אינו מכונה. במידה ואין לנו את הנתון הבסיסי של מהי השריפה הקלורית היומית - קשה לענות על השאלה באופן מדויק. על פי השיטה שלנו, ב"חצי שירה", תפריט ממוצע לאישה הוא תפריט של כ-1,400 קלוריות ותפריט ממוצע לגבר הוא תפריט של כ-1,700 קלוריות ליום.

על פי תפיסתנו, בהנחה שהלקוח מקפיד על אכילת המזונות כפי שהם מופיעים בתפריט, פחות או יותר, הוא אמור לראות ירידה במשקל ממוצעת של בין חצי קילו לקילו בשבוע.

 

 

 

אז אתם מתחייבים לירידה במשקל של בין חצי קילו לקילו בשבוע???

 

השיטה שלנו מתבססת על אופן פעולה של 90:10, כלומר אם מקפידים על התפריט והשיטה לפחות 90% מהזמן - הסיכוי לירידה במשקל ממוצעת של כ-חצי קילו ומעלה בשבוע הוא גבוה, כשכמובן נכנסים פה פקטורים כגון משקל גוף (כשברור שמי שמגיע עם 5 ק"ג עודפים לא יחווה ירידה במשקל כמו מי שמגיע עם 50 ק"ג עודפים), מה אוכלים במהלך השבוע (מי שאוכל במהלך השבוע בנוסף לתפריט גם פיצה וגלידה לא יכול לצפות לירידה במשקל באותו שבוע).

 

 

 

אז אולי כדאי לי לאכול רק 1,000 קלוריות ביום ואז הירידה במשקל תהיה יותר מהירה?

 

חס וחלילה, במידה והגוף מקבל מעט מדי קלוריות אז ייתכן שבשלב הראשון אכן תהיה ירידה במשקל, ייתכן שהיא תהיה מהירה יותר או מהירה פחות, אבל בשלב מסוים ה ירידה במשקל נעצרת לחלוטין והגוף מתנגד. במצב כזה הגוף מזהה מצב של מחסור ונכנס למצב של "סטרס" או "הרעבה עצמית".

מצב של הרעבה עצמית גורם לגוף להפסיק את התהליך של ירידה במשקל. חלק מלקוחותינו שמגיעים לאחר שעברו סוגים שונים של דיאטה מהירה או "דיאטות כסאח" של 800-1000 קלוריות ליום, מוצאים את עצמם תקועים לחלוטין במשך זמן לא מועט. לחלקם לוקח עד 3 חודשים לשקם את הגוף לאחר הנזק שנגרם עד שהם חוזרים למצב של ירידה במשקל.

 

 

 

בחזרה לדף מאמרים