צילום: שי פיירשטיין

חצי שירה חוזרת: 6 עקרונותיי להרזיה נכונה

 

אחרי סדרת הטורים המצליחה שלה, בה סיפרה לעולם על הדרך הארוכה שעברה מבחורה שמנה במשקל 133 ק"ג לבחורה חטובה במשקל 62 ק"ג, חוזרת שירה וסרמן לשאלה שכולם שואלים אותה - איך בדיוק עושים את זה? החל מהשבוע - 6 העקרונות שעזרו לה להגיע עד הלום. והפעם - השמן בצלחת שלכם
שירה וסרמן

 

סדרת הטורים שפרסמתי ב-ynet לפני כחצי שנה עשתה הרבה רעש. לכל מקום אליו הגעתי ובכל מקום בו התראיינתי לאחר שחשפתי כאן את סיפור החיים שלי, איך ממשקל של 133 ק"ג השלתי למעלה מ-70 ק"ג, תמיד שאלו אותי את אותה שאלה – איך עושים את זה?  

צילום: שירה וסרמן

אם במקרה שכחתם, כך נראיתי לפני המהפך (צילום: הווארד ארנשטיין)


כך למעשה נולד הרעיון לטור המשך, אם תרצו – חצי שירה, דור שני. בשבועות הקרובים תעשו היכרות עם ששת העקרונות שלי להרזיה נכונה ובטוחה. העקרונות האלו הם למעשה התשובה הטובה ביותר לשאלה איך עשיתי את זה.
כל עקרון כזה מטפל בנושא אחר הקשור לדיאטה, הרזיה וסגנון חיים אחר, בריא יותר, ואם תעשו מאמץ ליישם, אפילו חלק קטן ממה שתקראו, תוכלו לראות שיפור מיידי לא רק במשקל שלכם, אלא באיכות החיים הכללית.
 

ששת העקרונות שלי לשמירה על משקל תקין ילמדו אתכם איך להיזהר מהשמן, אויבו הגדול של כל מאותגר משקלית, ולהמשיך ליהנות ממאכלים שאתם אוהבים, איך לא ליפול בבור המסוכן של מאכלי חגים ומאכלי חופשות ומה להזמין במסעדות מבלי להרוס את תהליך ההרזיה. אקדיש גם פרק מיוחד שמדבר על ספורט וכושר ואיך בכלל להתחיל להזיז את עצמכם, גם אם מעולם לא ניסיתם, אדבר על רגעי הנפילה והמשבר ואיך לא לתת להם להרוס לנו את הכול, ולסיום – בונוס: איך תהפכו כל מתכון, ואני מתכוונת לכל מתכון שעולה על נפשכם, לאחד כזה שלא יפגע בתהליך ההרזיה שלכם. 

כולי תקווה שאחרי שתכירו את ששת העקרונות שלי להרזיה נכונה, אותם עקרונות שעזרו לי להשיל למעלה מ-70 ק"ג ממשקלי, תוכלו גם אתם להיעזר בהם. מוכנים לצאת לדרך? בואו נתחיל. 

 

אויב ושמו שמן

 

מה לא נאמר על שמן? שהוא בריא (בכמות מסוימת), שהוא מזיק (רק בכמויות גדולות ותלוי איזה סוג), שהוא נותן טעם לאוכל (תלוי את מי אתם שואלים), שהוא משמין (נכון) – אז איך יודעים מה כמה ולמה? איך משלבים את השמן בתפריט היומי בצורה מדודה ובריאה, איך מתחילים לשלוט בכמויות וגם לדלג על השמן כשכלל לא צריך אותו.  

אנשים רבים "מרצפים" את תחתית סיר הבישול בכמות בלתי ידועה של שמן. לפעמים כמות השמן בסיר יכולה להשתוות בערכה הקלורי לערך האוכל המבושל בו. למשל שעועית ירוקה תמימה יכולה לטבוע ברוטב עגבניות שמנוני ללא סיבה. 

כמי שיודעת להעריך אוכל טוב ואוהבת מאוד לבשל, אני יכולה לבשר לכם ששמן לא נותן טעם לאוכל. אוכל טוב הוא אוכל שבחרנו עבורו תבלינים טובים, שהוספנו לו עשבי תיבול טריים ובעיקר - אוכל טוב תמיד עשוי מחומרי גלם טובים. 

אני עם המצאת המאה (צילום: שי פיירשטיין) 

אם חייתם עד היום במחשבה ששמן הוא זה שאמור לספק לכם את הטעם במזון, כדאי שתפתחו דף חדש בספר המתכונים של חייכם. מעכשיו מטרת השמן בבישול היא רק למנוע הדבקות האוכל לסיר או לטיגון בצל למשל.  

אנשים רבים פשוט לא מודעים לכמויות השמן שהם עצמם שופכים אל תוך האוכל שהם מבשלים. אולי בגלל שרובנו אף פעם לא מודדים אותו אלא שופכים "לפי העין", שמים "קצת" בסלט, "טיפה" בתפוחי אדמה, ו"כמה טיפות" בפסטה. אבל ל"קצת" הזה ול"כמה טיפות", יש מחיר שומני במיוחד. 

כל מי שמנסה לשמור על גזרתו או לרדת במשקל יכול להיתקע או אפילו לעלות במשקל בגלל כמות יתר של שמן באוכל. 

דמיינו לעצמכם אדם המנסה לרזות, ומבשל לעצמו ארוחה סטנדרטית: שעועית ירוקה, אורז, חזה עוף, סלט ירקות - לכאורה אוכל בריא ולא משמין. 

לא משמין? אז זהו שמסתתר כאן מוקש לא קטן. תוסיפו את כף השמן שאותו בשלן נחמד הוסיף לאורז, כדי שיצא "אחד-אחד", גם לתבשיל השעועית הירוקה הוא טרח להוסיף כף או שתיים של שמן, חלילה שלא יהיה חסר טעם, ויש גם את כף השמן בה צלה במחבת את חזה העוף (כדי שלא ידבק) וכמובן איך אפשר (ובאמת אי אפשר) בלי כמה כפות שמן בסלט. 

רק בארוחה אחת, בריאה לכאורה, צרך אותו בשלן כמות שמן הגדולה מהכמות היומית המומלצת. אם היה אותו אדם מפחית את כמות השמן או לחילופין משתמש בספריי שמן היה חוסך מעצמו הרבה שומן וכמובן - המון קלוריות, מבלי לפגוע בטעמו של האוכל. וזו הבטחה.

 

מוותרת על השמן, לא על הטעם

 

גם המטבח הפרטי שלי היה עד לא מזמן עשיר בשמן ובכלל במאכלים עתירי שומן, כמו שמנות מתוקות למיניהן, גבינות עתירות שומן, מאכלים מטוגנים ומה לא. 

בתחילת תהליך הדיאטה הפרטי שלי הבנתי שכל זה חייב להשתנות, היה לי ברור כי אהבתי לבישול לא תיעלם וכי אני אנצל את כישוריי הקולינריים כדי להרכיב לי תפריט מגוון ועשיר גם בלי כמויות שמן, חמאה ומרגרינה. 

פתאום התחלתי להבין כמה שמן צרכתי בעבר וכמה אני יכולה לצמצם את הכמויות האלו בעזרת מספר שינויים קטנים שעשיתי במטבח. 

היות ואני אוהבת מאוד אוכל טוב וטעים, היה לי ברור שאני לא מוכנה לוותר על הטעם הטוב ועל הגיוון בתפריט שלי. במשך כל תהליך ההרזיה והשמירה על המשקל פיתחתי המון מתכונים חדשים, דלי שומן אך טעימים לא פחות (אליהם תתוודעו בשבועות הקרובים). 

לאחר המון ניסויים במטבח, הבנתי שלכל מתכון "עתיר" יכולה גם להיות גרסה דלה יותר, טעימה ושלא תפגע לי בירידה במשקל או בשמירה עליו. 

הצעד הראשון היה לקנות תרסיס שמן, לאחר מספר ניסויים הבנתי שאפשר בעצם לבשל בעזרתו הכול.

 

המצאת המאה – תרסיס שמן

 

  • התרסיס כמובן מכיל שמן אך הכמות המזערית שיוצאת בכל התזה מספיקה בהחלט לכל מטרה. מלבד החיסכון הקלורי תגלו שכל הסירים יישארו נקיים לאחר הבישול, כי שום דבר לא נדבק. תרסיס שמן מתאים לכל סוגי הבישול. 
  • החל מטיגון חביתה, לביבות, פנקייק, בצל מטוגן לתבשילים ואפילו מתאים לאפיה, וכמובן - שום דבר לא נדבק! 
  • שימוש יומיומי בתרסיס השמן יאפשר לכם ליהנות ממנות השומן שהגוף שלכם צריך במקומות שתוכלו ליהנות מהם – שמן זית או אגוזים על הסלט, אבוקדו על הסנדוויץ' או טחינה ליד הירקות. 
  • לא יכולים לוותר על פסטות בשמנת? למה שלא תנסו רוטב עגבניות בתוספת כמה כפות של שמנת 10% ותקבלו את הטעם המוקרם ללא כמות השומן העצומה שברוטב שמנת רגיל. 
  • התחילו למדוד בכפות או בכפיות את כמות השמן שאתם צורכים, "לפי העין" או "לפי הטעם" זו לא כמות מדודה. 
  • לא יכולים לוותר על אוכל מטוגן? טגנו מידי פעם, אל תחרימו כליל את השמן, כולנו אוהבים אוכל מטוגן. צ'פרו את עצמכם מידי פעם בצ'יפס או דגים מטוגנים. הכול עניין של מינון.  
  • זכרו שפחמימות (תפוחי אדמה למשל) סופגות הרבה יותר שמן מחלבונים (חזה עוף למשל), ואם כבר מטגנים - הקפידו לספוג את השמן בעזרת מגבת נייר.
  • המתכון אומר כוס שמן בעוגה? נסו לערבב חצי כוס שמן עם חצי כוס מים או מיץ תפוזים. הטעם לא ייפגע. 

מלכודות השמן מחוץ לבית

אז בישלנו בבית וחסכנו יפה בשמן. אבל מה קורה כאשר אנו מגיעים להתארח ואנחנו לא אלה שבישלו - איך מזהים אוכל שומני במיוחד? 

  • האוכל נוצץ – אורז, למשל, המכיל כמות רבה של שמן, יראה נוצץ וקצת דביק יותר, ירקות יראו גם הם נוצצים ובדרך כלל "רטובים" וספוגי שמן. אם כמות השמן בבישול היא קטנה יחסית, האוכל יישאר פריך ויציב.

 

צילום: טל איתן

      נוצץ? לוותר. אורז (צילום: טל איתן)

 

  • מרקים – אם במרק צפים עיגולי שמן תדעו שהמרק הוכן עם כמות נדיבה של שמן, ככל שהעיגולים הצפים קטנים יותר ופחות נראים – כמות השמן קטנה. 
  • שלולית השמן – אם האוכל או הרוטב שהוגש לכם משאיר הילה של שמן מתחתיו ואם הזזתם את הדג או העוף וגיליתם שלולית שמן, סימן שמישהו לא חסך כאן בשמן. 
  • סלטים – כאן הרבה אנשים "נופלים", הם מכינים סלטים אבל לעיתים ברוטב יש יותר קלוריות מאשר בסלט עצמו. ממליצה לכם לבקש מהמארחים להגיש לשולחן את הרוטב בצד, כך כל אחד יוכל למזוג לפי טעמו.
     

* * * 

בשבוע הבא, רגע לפני הפסח, על כל מוקשיו הדיאטטיים, אצייד אתכם בטיפים מועילים וכמה עצות זהב לקראת שבוע הבליסה הלאומי שלנו, ואדריך אתכם איך עוברים את החג בלי לעלות גרם (ואפילו אפשר לרדת במשקל!), איך אוכלים בלי חשבון בארוחת החג ומרזים, איך מתמודדים עם האוכל בנופש (ומדוע כדאי לעשות כמה גיחות לבופה) ואפילו איך עוברים בשלום חופשת "הכל כלול" בלי לעלות במשקל. שבוע טוב!

 קישור לטור המקורי

פורסם לראשונה: 11:08 , 27.3.09 

 

 חזרה לעמוד "חצי שירה בתקשורת"

 

 

תגובות